Saturday, April 3, 2010

Vivienne Westwood ვივიენ ვესტვუდი


XX საუკუნის 70-იანი წლების ახალგაზრდობისათვის საკულტო დიზაინერად იქცა ვივიენ იზაბელ სუაიე, დღეს უფრო მეტად ცნობილი როგორიც ვივიენ ვესტვუდი (დაბ. 1941 წ.), თავისი საქვეყნოდ განთქმული ბუტიკით (შოკისმომგვრელი დასახელებით ,,სექსი”) ლონდონის სკანდალურ რაიონ ჩელსიში. 

სწორედ პანკებთან (გრძელი პალტო-შინელი, დახეული ჯინსები და მაისურები უხამსი წარწერებით, ჯაჭვები და სამაგრები, ვარცხნილობა «იროკეზი», შეღებილი წარმოუდგენელ ფერებში) და ,,ახალ რომანტიკოსებთან” — 70-იანი წლების დასასრულის ინგლისის სუბკულტურასთან - ერთად შევიდა მისი სახელი ისტორიაში. 

მბზინავი შავი ტყავი, შარვალი-ბანდაჟი, ლატექსი, გამომწვევი მინი, რომლებიც უფრო ჰგავს მინი-ქამარს, ბადისებრი მაღალყელიანი წინდები, ბიკინები წაულას ბეწვისგან, ელვები და ჯაჭვები, მკვეთრი გრიმი, პირსინგი და ცნობილი ვარცხნილობა ,,იროკეზი” ორივე სქესისათვის აღმოჩნდნენ პოდიუმზე პირველად. 

ვ.ვ. (ასე მონათლეს ვივიენ ვესტვუდი სახელის შეკვეცის მოყვარულმა ჟურნალისტებმა) - მთავარი სკანდალისტი ინგლისურ მოდაში (სწორედ მან გამოუშვა დედოფალ ელისაბედ II- ის საიუბილეოდ მაისური მისი პორტრეტით, რომელზეც დედოფლის ქვედა ტუჩი ინგლისური ქინძისთავით პირსინგივით გახვრეტილი).

ბრიტანეთის ყველაზე ექსტრავაგანტული ქალი, დიდი მეამბოხე პანკური წარსულით (ტყავისა და რეზინის ტანსაცმლის მიმყიდველი სადომაზოხიზმით დაინტერესებულთათვის), მაგრამ ეს ყველაფერი წარსულს ჩაბარდა: ვივიენი აღარ თანამშრომლობს ,,სექს პისტოლსის” ჯგუფის ორგანიზატორთან, შოუ-ბიზნესის სამყაროში სკანდალურად სახელგანთქმულ - მალკალმ მაკ-ლარენთან და აღარ ხატავს მაისურებზე. პანკურ სტილს უკვე დაემშვიდობა და სულ უფრო და უფრო შორდება ანდერგრაუნდს. 1981 წლიდან მონაწილეობს პარიზის მაღალი მოდის კვირეულებში, გეგმაზომიერად სცილდება რა კუტიურს. 

დასრულდა დრო, როდესაც მისი ბუტიკის ხშირი სტუმრები იყვენენ შოუ-ბიზნესის ისეთი საკულტო ვარსკვლავები, როგორებიც არიან დევიდ ბოუვი და ბოი ჯორჯი. მაგრამ სწორად ამ ,,შოკის დედოფალმა” მოახდინა ძალიან დიდი ზეგავლენა თანამედროვე მოდაზე.

დღესდღეობით მისი კოსტიუმები თარგვის რთული სისტემის მიხედვით იკერება, რომელიც გამოკვეთს ბიუსტს და განზრახ უსვამს ხაზს წელს - სულ ვესტვუდია, მასწავლებელი განათლებით, ვივიენი – თვითნასწავლი, თარგვაში გენიალური ექსპერიმენტატორი.

ჯერ კიდევ სიყმაწვილეში გამოირჩეოდა ვივიენ ვესტვუდი თანატოლებში ყველაზე ვიწრო კაბით და ყველაზე მაღალი ,,ცხენის კუდით” თავზე. მოდაში მინიმალიზმის მოწინააღმდეგე ყოველთვის ისეთ სამოსს ქმნიდა, რომელიც თითქოსდა შეყვარებულია ქალის სხეულზე. 

(,,მიაკერო და მოაცილო!” -ასეთ სარკაზმით საუბრობს იგი თანამედროვე მოდის შესახებ) 

რად ღირს ისტორიები მისი სახელგანთქმული კოლექციების ჩვენებების შესახებ, როდესაც მანეკენებზე ტუალეტის ერთარდერთი ნივთი ბეწვის ქურქის ქვეშ - კორსეტი იყო, ანდა ტრუსი-ტანგა იმავე ბეწვისაგან, რომლებიც მოდის ყველაზე სექსუალური აღმოჩენა გახდა მერი კუანტის მინი კაბების შემდეგ. 

ცნობილი მანეკენის - ჯერი ჰოლის გამოჩენა პუბლიკაზე ვესტვუდის შესანიშნავ დრაპირებულ კაბაში, ძალიან ღრმა დეკოლტეთი... ისე მადისაღმძვრელად გამოიყურებოდა მისი ნახევრადშიშველი მკერდი - რომ მისი ნახვა ატომური აფეთქების ტოლფასი იყო. რად ღირდა მისი მანეკენები, ტანსაცმლის გარეშე, ჩინებულ ფეხსაცმელში რომ მიდი-მოდიოდნენ სუნთქვაშეკრული მაყურებლის წინაშე. 

უმეტესწილად მისი მეცადინეობით, ქალის ქვედა ტანსაცმელი გადაიქცა ზედად და ეპოტაჟის ვირტუოზი არ წყვეტს წესიერი მაყურებლის შოკში ჩაგდებას.

შეიტანა რა საცვლები მოდაში როგორც ზედა ჩასაცმელი, აჩვენა რა კოლექციები, რომლებშიც ბიუსტჰალტერები კაბების ზევით აცვიათ, ვესტვუდმა არსებითი ზეგავლენა მოახდინა XX საუკუნის 80-იანი წლების მოდაზე.

,,შოკის დედოფალი” ვივიენ ვესტვუდი ასე ხსნის თავის შეხედულებას ქალთა მოდაზე: 

,,ხშირად ვიყენებ სიშიშვლეს ჩემს კოლექციებში, რადგან, მივისწრაფი შევქმნა ის განსაცვიფრებლად-იდეალური ქალის სახე, რომელიც ასე არ მოსწონთ ფემინისტებს. არ ღირს შიშველი სილამაზის დემონსტრირებაზე უარის თქმა.”

...თუმცაღა, ვივიენი ყოველთვის აღიარებს, რომ მისი ტანსაცმელი არ არის სუსტი ადამიანებისათვის:

 ,,ჩემი სამოსი მათთვის არ არის, ვინც ცდილობს, რადაც უნდა დაუჯდეს, შეუმჩნეველი დარჩეს” 

 ქუჩის მოდასთან მისი ალიანსი, უსიყვარულობა ”ისტებლიშმენტისადმი” და აგრესიული სექსუალურობის მედგარი პროპაგანდა - პრესის მდგრადი ინტერესის გარანტიას იძლეოდა. 

ადამიანები გატაცებულნი არიან მისი სკანდალური იმიჯით (მაგალითად, ექსცენტრიული ,,ბებრუცანას” ვივიენის მიერ, ბუკინგემის სასახლეში 1992 წ. ბრიტანეთის ორდენით დაჯილდოვებაზე ქვედა საცვლის არქონის დემონსტრირება) და ვერც კი ამჩნევენ, რომ ის ელეგანტურ ტანსაცმელს ქმნის, რომლის ტარება შეიძლება და ხანდახან აუცილებელიცაა. 

...თუმცაღა, ვესტვუდმა პანკი კულტად აქცია და ამით გაანადგურა იგი. მისი მაღაზია ისეთი წარმატებით სარგებლობდა შეძლებულ კლიენტებს შორის, ხოლო ექსპორტი იმდენად დიდი იყო, რომ მან ბრიტანეტის იმპერიის ორდენი დაიმსახურა. ვესტვუდმა პანკები ქუჩიდან უმაღლეს საზოგადოებაში გადმოანაცვლა, ეს კი ეწინააღმდეგებოდა თვით პანკ-მიმდინარეობის არსს...

პანკ-მოდას მოჰყვა დაცინვა ქალურობაზე ტრადიციულ შეხედულებებზე _ კრინოლინების, კორსეტებისა და თავბრუდამხვევი პლატფორმების დახმარებით.

ქირდვა, ეპატაჟი - აი, თავისი საქმის შესანიშნავი ხელოსანის, უშრეტი ფანტაზიის მქონე ,,მოხუცებული” ვ.ვ.-ს, ძირითადი პრინციპი. საკვანძო სიტყვა მისი იმ პერიოდის მოდის გასაგებად ეს არის - სანარცხე. 

და მაინც, ვივიენ ვესტვუდი ინგლისური მოდის ნათლიაა. 

ყოველმა ინგლისელმა იცის მისი სახელი და ამაყობს იმით, რომ ვივიენი მისი თანამემამულეა დერბიშირის პატარა საგრაფოდან, რომელიც ბრიტანეთის ნამდვილი ეროვნული ფასეულობა გახდა. 

უკიდურესად ინდივიდუალური სტილი არა მხოლოდ შოკს გგვრის, არამედ გავლენასაც ახდენს სხვა მოდელიორებზე. 

ვივიენისეული შემაცბუნებელი აღმოჩენები, (მართალია, შედარებით მსუბუქი ფორმით) არც თუ იშვიათად, წარმატებულად აისახება სხვა მოდელიორების კოლექციებში. 

განსხვავებული დიზაინერები, როგორებიც არიან კარლ ლაგერფელდი, ჟან-პოლ გოტიე, კრისტიან ლაკრუა და რეი კავაკუბო, არ იღლებიან ამის აღიარებით და განადიდებენ ვივიენს, ხოლო მაღალი მოდის სამყაროში საქვეყნოდ ცნობილი ვესტვუდის ისეთი თანამემამულეები, როგორებიც არიან ჯონ გალეანო და ალექსანდერ მაკკუინი, სულაც მის გზას გაჰყვნენ, აქცევენ რა თავიანთ ჩვენებებს, ხშირად მეტად შემაცბუნებელ, თეატრალიზებულ წარმოდგენებად.

No comments: